Egereket szülnek az egerek?
Rétvári Bence megígérte, hogy 2017-ben már nem fogja sorvasztani a ménkű sok tananyag a magyar gyerekeket. Helyette versenyképes tudást kapnak! Ez a kormány válasza a hőbörgő „pukkandúroknak” és a kalandvágyó magyar munkavállalókat lealacsonyító Nyugatnak.
A nyilatkozatból kiderül, hogy Rétvári Bencének lövése sincs arról, mi a tanterv, hogyan készül, és hogyan működik az iskola. Tankönyvet meg gondolom diák kora óta csak kívülről látott. Ez nem lenne baj, ha Rétvári Bence nem annak a minisztériumnak a csinovnyikja lenne, amely felelős az egészért.
Nézzük a naptárat! A 2012 decemberében (karácsony előtt három nappal) elfogadott kerettantervek a jövő (tehát a 2016/2017-es) tanévben lépnek életbe az általános iskolák 4., 8. és a középiskolák 12. évfolyamain. Éppen most készültek el, és majd idén áprilistól rendelhetők meg a tankönyvjegyzékről ezen évfolyamok új, a kerettantervnek megfelelő tankönyvei. Azok a tankönyvek, amelynek a „kistestvérei” – az alacsonyabb évfolyamok tankönyvei – olyan sok röhögést és komoly kritikát váltottak ki, méltán, hiszen rohamtempóban, „nem normális üzemmódban” készültek.
Tehát még végig sem tanították az új kerettanterv szerinti tananyagot, máris jön a felülvizsgálat! Mennyi idő lesz erre? Ha Rétvári úr 2017-re ígéri (mondjuk karácsonyra, hiszen a kereszténydemokratáknak ajándékozni nyilván öröm), akkor bő egy év. Ez széles körű szakmai vitára, konszenzus kialakítására semmiképpen nem elég. Hogyan zajlik majd a felülvizsgálat? Megkérnek néhány „illetékes elvtársat”, hogy „bele a közepibe”. Lehetőleg fejszével! Garantált az eredmény.
De itt nincs vége! Az új tantervhez kellenek új tankönyvek is. Ki gondolta volna, hogy a 2012–2016 között kifejlesztett új tankönyvek ilyen gyorsan elrégiesülnek! Sebaj, ezek így jártak. Majd egy mindenható bizottság – hiszen megalapozott értékelésre megint nem lesz idő – eldönti, elegendő-e csupán beleturkálni ezekbe a tankönyvekbe, hogy ezután korszerűek legyenek, versenyképes tudást közvetítsenek, vagy kukába velük, s teljesen újakat kell fejleszteni helyettük. Rövid idő alatt, „nem normális üzemmódban”.
Az „erőltetett menet” eredményeként a 2018/2019-es tanévre készülhetnek el az általános iskola 1. és 5, illetve a középiskolák 9. évfolyamain használható tankönyvek. Amelyek persze ugyanannyi hibával, hiányossággal terheltek lesznek, mint a mostani új tankönyvek, hiszen a születés körülményei is ugyanazok. A fejlesztés a 2021/2022-es tanévre válik majd teljessé. Ekkor röpülhetnek ki az iskolákból az első versenyképes tudású fecskék. De félek, ugyanolyan szárnyszegettek lesznek, mint a maiak!
A hivatásos optimisták és a feltétlen kormányhűek szerint persze vannak a rendszerben gyorsítási lehetőségek. Például a mostani, immár „régiségre ítélt” kísérleti tankönyveket már jelenleg is tanárok hada teszteli, véleményezi. Azért ne legyenek illúzióink arról, hogyan zajlik a folyamat, s milyen hatékonyan végzik a rájuk nyomott feladatot! A koordinálatlanságnak rossz esetben az is lehet az eredménye, hogy a sok vélemény kioltja egymást.
Mindezek miatt hajlamos vagyok azt gondolni, hogy a Rétvári Bence által bejelentett tanterv-felülvizsgálat nem hozza meg a kívánt eredményeket. Nem egyéb, mint kommunikációs fogás. De annak sem ügyes!
Ui.: Nem kétlem, hogy majd sok pénz megy el a dologra. Újabb hangzatos nevű, bűvös kódszámú projektek indulnak. Hiszen erre ott van nekünk a „fejős tehén”, Brüsszel!
http://hvg.hu/itthon/20160320_oktatas_tananyag_retvari_bence